سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوت بین انواع مختلف جراحی دهان چیست؟

جراحی دهان چیست؟


جراحی دهان اصطلاحی است که به هر عمل جراحی روی دندان، لثه، فک یا ساختارهای اطراف دهان و صورت اطلاق می شود. این جراحی ها شامل طیف گسترده ای از رویکردها، از جمله کشیدن دندان (کشیدن دندان)، پیوند استخوان دندان، پیوند پریودنتال (لثه) و جراحی فک اصلاحی است.

 

چرا جراحی دندان انجام می شود؟


ممکن است به دلایل مختلف نیاز به جراحی دهان داشته باشید. اگر یکی از شرایط زیر را دارید، دندانپزشک شما ممکن است این جراحی را توصیه کند:

پوسیدگی گسترده دندان
شکستگی شدید دندان
بیماری های لثه
دندان های پنهان
دندان های از دست رفته
اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMD)
استئولیز فک
آپنه خواب
سرطان دهان
آسیب شناسی خوش خیم دهان (توده ها و برجستگی های غیر سرطانی).

 

تفاوت بین انواع مختلف جراحی دهان چیست؟


انواع بسیاری از روش های جراحی دهان هر ساله انجام می شود. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از کشیدن دندان، پیوند استخوان دندان، ایمپلنت دندان، جراحی لثه، جراحی فک، جراحی آپنه خواب، و ترمیم شکاف لب و کام.

کشیدن دندان
کشیدن دندان رایج ترین نوع جراحی دهان است. اگر پوسیدگی شدید دندان، بیماری لثه (پریودنتیت)، ترومای دندانی، یا عوارض مربوط به دندان عقل دارید، کشیدن دندان ممکن است توصیه شود. گاهی اوقات کشیدن دندان به منظور آماده سازی برای استفاده از دندان مصنوعی یا سایر وسایل مصنوعی انجام می شود.

اکثر دندانپزشکان ترجیح می دهند تا جایی که امکان دارد دندان های طبیعی را حفظ کنند، اما گاهی اوقات کشیدن دندان برای حفظ بهداشت کلی دندان ضروری است. علاوه بر این، بسیاری از دندانپزشکان کشیدن دندان عقل را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر مشکلات حفره دهان، تحلیل استخوان و سایر مشکلات توصیه می کنند.

 

پیوند استخوان دندان


اگر از دست دادن استخوان در فک وجود داشته باشد، پیوند استخوان دندان ضروری است. از دست دادن استخوان فک دلایل مختلفی دارد. اگر دندان های طبیعی وجود داشته باشد، ریشه دندان ها اعصاب فک را تحریک می کند. این تحریک سیگنال هایی را به مغز ارسال می کند تا مواد مغذی را به فک ارسال کند تا استحکام و سلامت دندان ها حفظ شود. اگر مدتی از از دست دادن دندان گذشته باشد، از دست دادن استخوان در آن ناحیه رخ می دهد زیرا ریشه ای برای تحریک اعصاب وجود ندارد. پیوند استخوان دندان، حجم و تراکم استخوان فک را بازیابی می‌کند تا ایمپلنت‌های دندانی بعداً کاشته شوند.

گاهی اوقات، ارائه دهنده ممکن است پیوند استخوان را در طول جراحی لثه قرار دهد. بیماری پیشرفته لثه نیز ممکن است باعث تحلیل استخوان اطراف دندان شود. پیوند استخوان تحرک را کاهش می دهد و پایه ای محکم برای حفظ سلامت و استحکام دندان ها ایجاد می کند.

 

جراحی فک و صورت در اصفهان در سایت دکتر میلاد اعتمادی